keskiviikko 17. marraskuuta 2010

500p Miniturnaus kaveriporukassa osa 1


Joo ensimmäisenä pelipäivänä kuvaaja ei ollut kovin hereillä
Viime viikon tiistaina tuli tosiaan pitkästä aikaa pelailtua ja kauhea kun se maistuikin hyvältä. Pelasin ensimmäistä kertaa Tyranideja vastaan 5. editionin aikana. Olin vähän liian ihastunut täysin järjettömään harlekiinilistaani ja olin useamman päivän ajan jo ajatellut meneväni pelleilemään sillä, mutta tulin järkiini ja valitsin Mini-Spinnerit. Tuo listahan meni pisteellä yli, joten tein pienen korjauksen vaihtamalla guardiaanien tykkiä halvemmaksi ja heitin ryhmään yhden suippokorvan lisää. Valitettavaa, mutta oikein. Listani näytti siis tälläiseltä:

Farseer, Guide
Guardians x11, Shuriken Cannon
Guardian Jetbikes x3, Shuriken Cannon 
Warp Spider x5 
Support Weapon Battery, Shadow Weaver
Night Spinner

Vastaan asettunut tyranidien lauma koostui näistä (ilman päivityksiä siis):

Tyranid Prime
Zoantrophe
Warrior x3
Hormagaunt x15
Termagaunt x15
Termagaunt x14

En ala kirjoittaa pikkutarkkaa raporttia jokaisen vuoron tapahtumista, vaan pikemminkin summaan pääkohdat ja totean missä meni vikaan ja mikä meni kuten pitikin. Alla olevaan yksinkertaiseen karttaan on merkitty näitä pääkohtia. Maastoa kentällä oli hyvin ja riittävästi, mutta laitoin karttaan vain oman objectiveni edessä olleen korkean laskeutumisalustan, jonka takana suuri osa joukoistani kärkkyi pelin aikana.

Mission: Capture and Control
Deployment: Spearhead

Asettelin tosiaan kaikki joukkoni tuon ison H:lla merkityn lasketumisalustan taakse. Se oli tarpeeksi korkea piilottaakseen jalkaväen täysin näkyvistä. Guardiaaniryhmä asettui sen toiselle reunalle voidakseen ampua lähestyvää vihollista Shuriken Cannonilla (jonka lyhyt kantama ei tässä pelissä ollut niin suureksi haitaksi) ja Warp Spiderit suojautuivat laskeutumisalustan kylkeen odottamaan oikeaa hetkeä iskeä. Tykistöni eli Night Spinner ja Shadow Weaver asettuivat hieman kauemmas muiden joukkojen taakse. Tämä oli tietysti ylivarovainen asetelma, sillä eihän Tyranideilta olisi heti aluksi mitään näin kauas yltänyt, mutta kun itselle varsin outo vastus, niin tuli liioiteltua. Toisaalta myös kyseiset nidit kohtasivat eldarit ensimäistä kertaa, joten tasoissa oltiin silläkin rintamalla. Tyranidit asettuivat alueensa laidalle valmiina syöksymään joukkojani kohti.

Suunnitelmani oli kiusallisen yksinkertainen: Kaataa nidien niskaan kaikki irtoava tulivoima ja pelin lopussa yrittää syöksyä vähintään jetbikeillä myös vastustajan päädyssä olevalle objectivelle. 

Ensimmäinen yritykseni piirrellä Gimpillä jotain karttaa figupelin kulusta
Kuvan selitykset: Punaiset pisteet ovat pelin objectivet. Violetit nuolet ovat Tyranidien massat ja siniset nuolet Jetbike-ryhmäni liikkeet.

Tyranidit jakautuivat kahdeksi joukkojani kohti syöksyviksi lonkeroiksi kiertäen molemmilta puolilta kallisarvoista laskeutumisalustaani. Ylempää reittiä tuli termagauntteja ja Prime warrioreineen ja alempaa reittiä termagauntteja, hormagauntteja ja zoantrophe. Ensimmäisen vuoroni ammuin lonkeroita kohti millä pystyin eli lähinnä Warp Spiderit piileskelivät vielä turvapaikassaan. Seuraavalla vuorolla ne kuitenkin loikkasivat kohti vastustajaa death spinnerit aiheuttivat useamman haavan tyranid warriorien ryhmälle. Vain yksi niistä kuitenkin kuoli ja spiderini perääntyivät nopeasti takaisin suojaan. Nopat eivät kuitenkaan olleet puolellani vaan heitin heti tuplat ja näin yksi hämis katosi warppiin iäksi. Ensimmäinen miestappio, vaikka vihollinen ei ole päässyt vielä hipaisemaankaan. Kirottua! Loputkin Spiderit valitettavasti kohtasivat loppunsa puolustaen rajusti objectiveäni termagaunttien ja hormagaunttien aaltoa vastaan.

Pelin ensimmäiset vuorot olivat hyvin samanlaisia. Tyranidit etenivät pelottavaa vauhtia ja spinnerini ja shuriken cannonit yrittivät vimmatusti harventaa niiden rivejä. Night Spinnerin vastustajaa hidastava ominaisuus oli täydellinen tälläiseen peliin, mutta sekään ei tietenkään pidetellyt nidejä pitkään. Sitten aloin perääntyä joukoillani ja samalla ampumista jatkaen. Viimeisillä vuoroilla hyökkäsin guardiaaneilla lähitaisteluun termagaunttien kanssa pitääkseni ohi kiitävät jetbiket turvassa hyökkäyksiltä. Tämä oli onnistuneimpia ratkaisujani pelissä. Luonnollisesti myös Night Spinner syöksyi nurkastaan contestoimaan omaa objectiveäni, näin estäen gauntteja valtaamasta sitä itselleen.

Viides vuoro saavutti päätöksensä ja noppa pyöri pöydällä hakien ratkaisua jatkuisiko taisto yhä. Noppa julisti pelin päättyneeksi ja tuloksena oli siis tasapeli. Objectivejen tilanne 0-0. Yksikin vuoro lisää, niin olisin napannut vastustajan koti-objectiven. Mikäli Tyranidit olisivat onnistuneet tuhoamaan Night Spinnerin, niin tulos olisi ollut jälleen tasan 1-1, mutta jos eivät, niin olisin voittanut. 

Yhteenveto: Jetbikejen olisi pitänyt irtautua taistelusta aikaisemmin. Tämä olisi saattanut tuoda voiton. Tein virheen jäädessäni kolmannella vuorolla ampumaan vielä kerran. Luotin vain aivan liikaa siihen, että peli jatkuu vielä viidennen vuoron jälkeenkin. Guide-Farseerin pelaaminen on tylsää. Olen aina ollut tätä mieltä ja taas se tuli huomattua.

Armeijani parhaan yksikön palkintoa on vaikea jakaa, sillä useampi yksikkö näytti kyntensä varsin tehokkaasti. Ehkä voittaja on kuitenkin Night Spinner joka onnistuneesti hidasti jatkuvasti vastustajaa ja samalla silpoi useita liskoja. Viimeinkin pääsin tätä tankkia testaamaan ja pakko sanoa, että käytän aivan takuulla jatkossakin. Hordet kun eivät näytä ympäriltäni ihan heti loppuvan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...